tisdag 25 juni 2013

Dyr dressyr och andra bestyr

Kära dagbok,

Nu är det bråda tider. Vi håller på att förbereda inför semestern, och det är mycket som ska göras. Silvia har till exempel tjatat i flera dar redan om att jag måste välja vilken av mina lådbilar jag vill ha med mig till Solliden i år. Jag fattar inte varför hon inte bara kan låta mig ta med alla femton. Jäkla tyska glädjedödare. I förmiddags när jag låg på mitt rum och läste gamla nummer av Fantomen kom hovmarskalk Kurtan upp och varnade mig om att frugan var i antågande. Till och med Carl Philip hade kunnat räkna ut att hon hade nåt sattyg i tankarna.

Jag flydde snabbt som attan och tog min tillflykt till biblioteket, det sista ställe hon skulle få för sig att leta efter mig. Jag hann precis slinka in och stänga dörren bakom mig när jag hörde en uppspelt flickunge bakom mig:

”Enkronan!”

Först trodde jag det var en dagisklass som gått vilse under en guidad tur, men när jag vände mig om för att ge guiden en avhyvling såg jag att det bara var Sofia Hellqvist. Och hon hade ceremonimästare Jan-Eric Warren och historieprofessor Dick Harrison med sig. Jan-Eric applåderade entusiastiskt och Dick gav henne en klapp på huvudet och en sockerbit.

Det visade sig att hon börjat gå i prinsesskola nu på sommarlovet och lektionerna hålls tydligen i Bernadottebiblioteket. Warren och Harrison har fått till uppgift att göra henne salongsfähig innan hon får gifta sig med Carl Philip. Jag har nämligen sagt till grabben:

”Åtminstone en av er måste känna igen killarna på pengarna, annars blir det inget bröllop.”

Det var 2011.

Men nu verkar det ju som att ansträngningarna gett utdelning. Så snart hon får kläm på rätta handledsvinkeln vid vinkning också blir jag väl så illa tvungen att börja planera en förlovningsbaluns till.

Misstänker att det kommer att vara mycket 2013 kvar när apanaget tar slut.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar